Wat zijn je rechten?
Als ouder of verzorger speel je een belangrijke rol in het leven van jouw kind. Het kan zijn dat er problemen zijn waar je zelf niet uitkomt. Via bijvoorbeeld het Centrum voor Jeugd en Gezin of de huisarts, kom je bij Jeugdformaat terecht.
Samen stellen we vast aan welke punten we gaan werken en hoe we dat gaan doen, zodat je samen met jouw kind, na onze hulp, weer verder kunt in het leven. Zoveel mogelijk zelfstandig en met steun uit jouw eigen omgeving, zodat je samen met jouw kind na onze hulp weer verder kunt in het leven, zoveel mogelijk zelfstandig en met steun uit jouw eigen omgeving.
Privacy
In een persoonlijk dossier worden gegevens van jouw kind en jouw gezin bijgehouden. Deze gegevens zijn wettelijk beschermd, daar gaan wij zorgvuldig mee om. De hulpverlener heeft geheimhoudingsplicht en alleen personen die beroepsmatig bij de hulp van jouw kind betrokken zijn, kunnen het dossier inzien.
Jouw kind heeft recht op inzage in het dossier als hij of zij 12 jaar of ouder is. Dit recht heb je als ouder ook, maar als jouw kind 16 jaar of ouder is, heb je hiervoor zijn of haar toestemming nodig. Lees meer informatie over privacy.
Verwijsindex
Om jouw kind de juiste hulp te kunnen bieden, is het belangrijk dat hulpverleners en leerkrachten goed samenwerken. Jeugdformaat gebruikt hiervoor de Verwijsindex Haaglanden. Meer over de verwijsindex lees je hier.
Financiële zaken
Krijgt jouw kind hulp van Jeugdformaat, dan wordt er voor deze hulp geen ouderbijdrage gevraagd. Wel kan het zo zijn dat als jouw kind bij Jeugdformaat woont dit invloed heeft op zaken als kinderbijslag en het kindgebonden budget. Meer informatie lees je hier.
Burgerzaken
Bij een plaatsing in een voorziening van Jeugdformaat, bijvoorbeeld een logeerhuis wordt een melding gedaan bij Dienst Burgerzaken. Dit betreft slechts een melding. Als ouder blijf je verantwoordelijk voor de officiële in- of uitschrijving van je kind.
Niet tevreden?
Je krijgt hulp van Jeugdformaat. Onze hulpverleners proberen je zo goed mogelijk te helpen. Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over onze hulp. Wat doe je dan? Ga altijd het gesprek met de hulpverlener aan. Wil je dat niet, of werkt dat niet, vraag dan een gesprek aan met de leidinggevende van de hulpverlener. Heb je geen contactgegevens? Stuur ons een mail met uw gegevens en de hulpsoort/locatie waar u niet tevreden over bent en wij zorgen dat deze bij de juiste leidinggevende terecht komt. Kom je er ook dan niet uit? Lees meer over wat je kunt doen als je een klacht hebt.